Ik denk al een tijdje na over het schrijven van dit artikel. Een artikel over het leveren van kwaliteit. Misschien ben ik wel een azijnzeiker, want ik zie vaak dingen die net even beter of anders kunnen.
Zeker in mijn vak als Agile Test Expert ben ik veel met kwaliteit bezig. Dit doe ik in de softwarebranche.
Maar niet alleen bij het ontwikkelen van software is er sprake van kwaliteit. Je staat er misschien niet bij stil, maar waar je ook kijkt of bent, overal speelt kwaliteit een rol. Het leveren van kwaliteit kan een groot verschil maken. En dat hoeft helemaal niet groot of ingewikkeld te zijn. Hierdoor blijven mensen blij, goedgemutst en positief gestemd. Dit heeft als effect een fijne samenwerking en minder stress.
Een tijd geleden ging ik samen met mijn vriendin naar Newcastle met de DSDF. Op zo’n ferry valt natuurlijk al van alles op dat verbeterd zou kunnen worden. Een klein voorbeeld dat een groot verschil had kunnen maken: ze verkochten geen paracetamol of andere medicijnen. Dat zou veel mensen blij maken en de reis een stuk prettiger. Helaas was dit niet het geval. Zou dat komen omdat het een Noorse rederij is?
Een andere vorm van kwaliteit die me verraste, was bij de lokale supermarkt. Ik wilde daar mijn kleingeld inwisselen. Een win-winsituatie voor iedereen: niemand hoeft naar de bank om te wisselen, het spaart geld, ik heb briefgeld en zij hebben wisselgeld. Blijkbaar kregen ze deze vraag vaker. Wat ze daarom hebben gedaan, is een briefje maken met richtlijnen voor het wisselen. Ook dit was weer zo’n mooi voorbeeld van een win-win oplossing.
Nog een voorbeeld van kwaliteit: het was tijd om mijn ID te verlengen. In mijn woonplaats Brielle is een soort gemeentehuis. Daar aangekomen bleek dat ik, als ik er één had, ook mijn paspoort mee had moeten nemen. Dat had ik echter nergens gelezen, dus ik had het ook niet meegenomen. Dit hadden ze eenvoudig in de bevestigingsmail kunnen vermelden. Dat zou een hoop gedoe en tijd schelen. Gelukkig kon ik diezelfde dag nog naar Hellevoetsluis om mijn ID aan te vragen. Helaas sturen ze het nieuwe ID niet naar Brielle, dus moest ik weer terug naar Hellevoetsluis om het op te halen. Ook hier zou weer een inhaalslag kunnen worden gemaakt door de nieuwe documenten naar Brielle te sturen.
Ik heb nu slechts een paar kleine dingen genoemd die de beleving van mensen zoveel mooier kunnen maken. Dus als je iets ontwikkelt of aanbiedt, zou ik je willen adviseren om aandacht te besteden aan kwaliteit. Het hoeft echt geen bakken met geld te kosten om kwaliteit te leveren. Het zit ‘m echt in de kleine dingen.
Heb je advies nodig? Wil je dat ik er vrijblijvend met een professioneel oog naar kijk? Neem dan gerust contact met me op.