Het Marskramerpad – De eerste 70km

In maart 2019 ben ik samen met een vriend van mij begonnen met het wandelen over het Marskramerpad. Een wandelroute van ongeveer 375 km. Deze route begint in Bad Bentheim en eindigt in Den Haag. In dit blog vertel ik je over onze high lights van deze route.

Het weekend

We begonnen op vrijdag en zondag weer met de trein naar huis. Regen en wind was de voorspelling en dat hebben we geweten. Wat een weer.

Trein naar Bad Bentheim

Vanaf Den Haag (waar ik woon) kun je met de trein naar Hengelo om daar over te stappen en verder te reizen met de trein naar Bad Bentheim. In Bad Bentheim kan je vanaf het station lopen naar de burcht Bentheim. Daar begint ook de route van het Marskramerpad.

De burcht kan je bezichtigen. Erg interessant als je wilt weten waar de alchemie zijn roots heeft waar we anno 2019 veel profijt van hebben. Bij de burcht is ook een klein restaurantje, boven de poort. Ben je niet vies van nostalgie dan kan je daar even een kopje koffie drinken. Let op: ze hebben geen pinapparaat en moet je dus cash betalen.

Slapen in Oldenzaal

We hebben de eerste dag, de vrijdag, ongeveer 25km afgelegd van Bad Bentheim naar Oldenzaal. Onderweg hebben we bedacht daar in Oldenzaal te slapen. We kozen voor het hotel Ter Stege, op het marktplein. Goed hotel voor een nacht. Het is niet een standaard hotel dus wees daar van bewust.

In Oldenzaal hebben we gegeten bij een Mexicaans restaurant tegenover het hotel. Daarna hebben we een afzakkertje genomen bij een biercafe “de Engel”. Een aanrader als je een liefhebber bent van verschillende soorten bier.

Oldenzaal – Zenderen

We hebben de volgende dag onze wandeltocht voortgezet en liepen door de natuur en stedelijke gebieden. Veel mooie stukken van Nederland gezien. Helaas werd de wandeling er niet echt beter op door regen en wind. Weinig beschutting helaas vanwege het vlakke land. Aangekomen in Zenderen hebben we welverdiend biertje gedronken bij een pannenkoekenrestaurant. Vanaf Zenderen zijn we met de bus naar Hengelo gegaan. In Hengelo sliepen we in het City Hotel. Ook goed geslapen en heerlijk ontbeten. Het hotel is wel een beetje out dated maar voor die ene nacht maakt dat echt niet uit.

Naar Enter; op zondag

Op zondag hebben we de bus genomen vanaf Hengelo naar Zenderen. Vanaf Zenderen hebben we weer onze wandeling voortgezet. Door de regen en de wind hebben we niet veel van de omgeving meegekregen. Aangekomen in Enter dachten we weer met de bus naar Hengelo te kunnen of zelfs naar Almelo. Maar helaas in Enter rijden er dan geen bussen en ben je aangewezen op een taxi.

Zondag in Almelo aangekomen met de taxi en vanaf daar de trein naar Den Haag. We hebben een heuze wandeling gemaakt van ongeveer 70 km. De volgende keer nemen we weer de trein naar Almelo en zullen we in Enter weer onze route voortzetten.