Zodra ik iets in mijn handen krijg, gaat er automatisch een knopje om in mijn hoofd dat de kwaliteit of de gebruik(er)svriendelijkheid wil checken. En als het niet lukt, dan gooi ik een product weg of ga ik uitzoeken hoe het wél werkt.
En dat gebeurde dus ook bij het scannen van de QR-code in de PLUS-app. De PLUS is een supermarkt, voor degenen die dit niet weten of er geen in de buurt hebben.
Bij de PLUS kun je sparen voor korting. De QR-code geeft je 5 euro korting op uitjes. Je krijgt korting op een bezoek aan de dierentuin, een pretpark, een museum of andere activiteiten.
Je zou verwachten dat je een QR-code gewoon kunt scannen met de camera van je telefoon, toch? Toen ik dat deed, kreeg ik alleen een reeks cijfers te zien. Ik had gehoopt dat ik naar de app van de PLUS ga en dat de korting is verwerkt in mijn account (als ik ben ingelogt).
Dus ik ga zoeken in de app van de PLUS en kom dan op een pagina terecht waarvan ik hoopte dat ik daar informatie zou vinden. Want ik wil graag de QR-code scannen. Ik kom op de website www.plusdagjeuit.nl.
Hieronder beschrijf ik je mijn ervaring… wat een gedoe…

In de app zie ik een grote banner over de uitjes. Klik ik op deze banner, dan kom ik op een pagina buiten de app met informatie over deze actie. Op die pagina zie ik nog steeds nergens een linkje of andere optie om de QR-code te scannen.

Dan maar naar het menu om daar een optie te zoeken. Ik zie de optie “HOE WERKT HET”, dus daar klik ik op.
Ik kom dan weer op een andere website: de website van de PLUS zelf met uitleg over deze leuke actie (www.plus.nl/acties/dagje-uit). Ik lees de tekst, scroll naar beneden en zie daar een linkje “Download de PLUS app”. Alleen, die heb ik al, maar daar kon ik niets vinden. Zie screenshot.
Op deze pagina met info over de actie staan nog meer linkjes, maar geen uitleg over hoe je de QR-code moet scannen. Ik ben de weg kwijt.

Dan maar het menu “ACCOUNT” op de pagina van de PLUS-uitjes… wat een reis.
Ik ben er op een of andere manier achter gekomen dat je
- eerst moet inloggen via de PLUS-app.
- Dan kun je via de drie stippen naar je account.
- Daar zie je een optie voor deze actie.
- Klik daarop, en dan pas kun je via een knop de voucher (de QR-code) scannen.




Mijn conclusie is dat dit echt niet zo gebruiksvriendelijk is als je zou denken. Mijn advies als Agile Test Expert is dan ook: zorg dat die knop om te scannen direct op het beginscherm van de app staat. Ik zou hier een UX-designer naar laten kijken en het laten aanpakken. Kijk ook eens bij de buren. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch?
Goed, zo kijk ik dus naar apps, websites, liften, aankomsthallen, wachtruimtes en meer.
Hoe kijk jij naar kwaliteit en/of gebruiksvriendelijkheid?